Rozrusznik – Budowa

Nie wiesz z czego jest zbudowany rozrusznik? Potrzebujesz wymienić daną część a nie wiesz jak się nazywa? Przeczytaj ten artykuł a się wszystkiego dowiesz.

Najczęściej teraz w samochodach stosowane są rozruszniki elektryczne.

Rozrusznik to szeregowy lub szeregowo-bocznikowy silnik elektryczny, jest on wyposażony w mechanizm sprzęgający zwany bendiksem. Podstawowe części rozrusznika elektrycznego to: uzwojenie wzbudzenia, wirnik z uzwojeniami i komutatorem, szczotki komutatora, urządzenie załączające i sprzęgające. Uzwojenie wzbudzenia jest połączone szeregowo z uzwojeniem wirnika stąd nazwa silnik szeregowy. Spotyka się także rozruszniki z uzwojeniami tylko w wirniku, a bez uzwojeń wzbudzenia w stojanie – pole magnetyczne wytwarzają silne magnesy trwałe. Jednakże w przypadku rozruszników, które są silnikami elektrycznymi większej mocy dominuje rozwiązanie, w którym pole magnetyczne wytwarzane jest przez elektromagnes (wzbudzenie w stojanie). Magnesy trwałe (silniki obcowzbudne) stosowane są przede wszystkim w silnikach o niewielkich (ułamkowych) mocach wykorzystywanych w pojazdach do napędu wycieraczek lub pomp spryskiwaczy szyb.

 

  1. Część obudowy.
  2. Mechanizm sprzęgający (bendiks).
  3. Wirnik.
  4. Cewki stojana.
  5. Szczotkotrzymacz.
  6. Elektromagnes wraz z cięgłem widełek.

Automobile_starter_2